Keystone logo
© TESS
The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

Introduktion

The Polytech Orléans engineering faculty

Polytech Orléans er en del af det nationale Polytech-netværk af universitets ingeniørskoler. At være medlem af denne eksklusive gruppe betyder, at Polytech'Orléans tilbyder et overordnet program med en bred vifte af majors i avancerede fagområder, kun en time syd for Paris, på en skovklædte campus.

Stærk industriel konkurrenceevne og lokale synergier mellem industri, forskning og uddannelse har ført til oprettelsen af ​​et konkurrencecenter i "El-energi og systemer" og en anden om sensorer. Kosmetiske dalen ligger meget tæt på Orléans med berømte virksomheder på disse områder.

Aktiver

Det tværfaglige program foreslået af Polytech'Orleans giver sine kandidater med de varierede færdigheder og ekspertise, der er nødvendige for at blive morgendagens innovative ledere. Vores læseplaner har EURACE-mærket.

... med højteknologiske faciliteter og state-of-the-art udstyr ...

  • To steder (Galilea og Vinci) med mere end 150.000 kvadratmeter af nyere konstruktion
  • Computer ressourcer, herunder 22 laboratorier, internet og laserskrivere, med et bredt udvalg af software (CAD, numerisk beregning, simulering osv.)
  • Amfiteater, audiovisuelle studioer og sproglaboratorier
  • Udstyr til grundlæggende og teknologisk forskning til rådighed for studerende til særlige kurser og projekter:
  • spektrumanalysator
  • subsoniske vindtunneler
  • bil testbænke
  • fiberoptiske systemer
  • laser labs
  • scanning elektron mikroskopisk
  • en plasma reaktor
  • kilometertællere
75441_75422_CaptureISAT.png

En Etisk og Samarbejdsskole

Forpligtet til bæredygtig udvikling

Som led i det grønne projekt ved universitetet i Orléans forpligter skolen sig fuldt ud til at respektere bæredygtig udvikling og samfundsansvar. Der er forskellige strategiske akser til denne tilgang, for hvilken styring, en handlingsplan og nogle indikatorer er sat. De fem hovedakser identificeret er:

  • Bæredygtigt forbrug og produktion: Produktionsopgørelse og opfølgning - lige fra sikker til farlig affaldsindsamling og -proces - vil blive implementeret gennem for eksempel at opstille en politik til styring af trykflow.

  • Uddannelse: Skolerne træner morgendagens beslutningstagere og er derefter ansvarlige for at øge deres bevidsthed om bæredygtig udvikling, da deres adfærd og beslutninger vil påvirke Humanity's Future.

  • Klimaændringer og energi: Det viste mål er at reducere drivhusgasemissionerne. Et carbon footprint af bygningen og dets aktiviteter vil blive udført med en stærk deltagelse af sine ingeniørstuderende og medarbejdere

  • Bæredygtig transport og mobilitet: Polytech hilser et stort antal ingeniørstuderende og medarbejdere på campus velkommen, og deres rejser skal tages i betragtning med henblik på at begrænse miljøpåvirkningen.

  • Governance: En strategi for bæredygtig udvikling kan ikke gennemføres isoleret. Det kræver støtte og inddragelse af alle interessenter (ingeniørstuderende, personale, lokale myndigheder ...). Det indebærer en stærk impuls fra ledelsen og tydelig deltagelsesstyring.

Bekymret ved anvendelsen af ​​en forbedringsproces

At kvalitetsstyring falder inden for Polytech Orléans daglige tilgang er et mål, der forpligter skolen til en permanent løbende forbedringsproces. Skolen er involveret i et projekt, der sigter mod at generalisere forbedringsprocessen på alle funktionsniveauer og har til hensigt at få ISO 9001-godkendelsen inden udgangen af ​​2014.

Værkerne - der blev indledt inden for rammerne af den forbedringsproces, der blev anvendt på hilsen af ​​offentligheden - kan også give skolen mulighed for at få Label Marianne.

Endelig sigter mod at gennemføre en forbedringsproces også at placere skolen i et bæredygtigt miljø (se ovenstående afsnit), der stærkt støttes af Orléans 'byområder og netværket af Polytech-skoler.

Forpligtet til ligestilling mellem mænd og kvinder

I anledning af underskrivelsen af ​​ligestillingscharteret i fransk videregående uddannelse,

Polytech Orléans udnævnt en ligestillingsdommer og er fast besluttet på at respektere ligestilling mellem mænd og kvinder. Effektive handlinger - relateret til ingeniørstuderende og medarbejdere - er blevet implementeret, og iagttagelse af respekten for disse ligeværdier er konstant.

Partner of the Civil Service Institute

Polytech Orléans er associeret med indsatsen fra Institut for Civilservice og ledsager de unge, der har bevist, at de har potentiale og motivation, og giver dem mulighed for at udvikle de færdigheder, der er nødvendige for at opfylde deres fremtidige plan.

At deltage i en handling, der bærer engagementsværdier, hjælper skolen unge med et stærkt potentiale, og det forbedrer sine hold (ingeniørstuderende, lærere, forskere, administrativt og teknisk personale) uden at opgive sit ekspertiseniveau.

Opmærksom på sine ingeniørstuderende og medarbejdermedlemmer

Ingeniørstuderende og medarbejdere bruger meget tid på skolen. Følgelig har menneskelige relationer en ledende stilling i Polytech Orléans. Forudsat faglige relationer, der opleves i virksomheder, forsøger skolen altid at opretholde en arbejdsstat så uvirksom som muligt. Dette giver mulighed for at udvikle nye projekter og besvare internationale indsatser i forbindelse med ingeniøruddannelse.

I konkrete tilfælde holdes uformelle møder kaldet Cause café ofte med skoleleder og medarbejdere (en gang om måneden) og med studerende (en gang en trimester). Siden den er oprettet, har skolen udpeget en mægler med ansvar for at gøre kommunikationen nemmere, genskabe relationer, sende klager mellem brugere og ledelse. Denne mægler er også skolens referent for ligestilling (se ovenstående afsnit).

Aktiv deltager i programmet «Cordées de la réussite»

Skolen deltager i "Cordées de la réussite" arrangeret af Orléans-Tours regionale uddannelsesmyndighed. Dette program sigter mod:

  • Undertrykke psykologiske og kulturelle hindringer, som kan begrænse eleverne fra en beskeden baggrund og føre dem til selvcensur, når de har alle de færdigheder, der kræves for at komme ind i ekspertisecentre,

  • Opmuntre dem til at gennemføre langsigtede kurser, hvad enten det drejer sig om intensiv grundskole, universitetsuddannelse eller prestige på universitetsniveau.

  • Lærere og ingeniørstuderende fra skolen arbejder sammen med forskellige skoler i det regionale område. Taler og besøg foregår i ungdomsskoler og hhv. Polytech byder videregående skoleelever velkommen til introduktionsdage og besøg.

Forpligtet til professionel etisk udvikling

Hvert år ansætter skolen flere hold af ingeniørstuderende i den regionale konkurrence om fremme af professionel etik. Denne konkurrence er organiseret i fællesskab med Rotarys franske distrikter og Conférence des Grandes Ecoles (konferencen for prestigehøjskoler på universitetsniveau). Det opfordrer deltagerne til at tænke over værdier, der skal implementeres for at opbygge morgendagens samfund. Skolen støtter denne begivenhed, da den udvikler elevernes etiske tankegang som deres adgang til faglige livstilstande.

75442_75423_SIA-AESM-TV20161.jpg

Nøgletal

Polytech Orléans der er:

  • 1 Polytech integreret kursus.

  • 5 tekniske specialiteter.

  • 1 000 ingeniørstuderende.

  • 240 kandidater i teknik hvert år.

  • 5 800 kandidater i teknik.

  • 70 ph.d.-studerende.

  • 100 lektorer og forskere.

  • 50 administrative og tekniske medarbejdere.

  • 7 associerede forskningslaboratorier.

  • Mere end 40 sports- og kulturforeninger.

  • Bygninger dækker 15.253 m² i en skovklædte campus.

Placeringer

  • Orléans

    Université d'Orléans Château de la Source Avenue du Parc Floral BP 6749, 45067, Orléans

Programmer

    Institutionen tilbyder også:

    Spørgsmål