Keystone logo
Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Introduktion

Det Uddannelsesfakultet er et af sytten fakulteter, der er tilknyttet under paraplyen ved Charles University i Prag. Dets primære mål er at uddanne lærere og andet pædagogisk personale til alle typer skoler og skolesystemer på forskellige studieniveauer (bachelor og kandidat) og former. Mens fem andre fakulteter inden for Charles University også officielt er kvalificerede til at uddanne lærere, er det, der gør Uddannelsesfakultetet unikt, spændingen og kompleksiteten af dets uddannelsesmæssige fokus. Fakultetet tilbyder før- og efteruddannelse på universitetsniveau inden for følgende områder: Humaniora, samfundsvidenskab, kunstuddannelse, fysisk uddannelse, matematik og naturvidenskab.

Fakultetet uddanner i øjeblikket cirka 4200 studerende i både BA- og MA -uddannelser plus næsten 10 000 studerende, der undervises i en lang række kombinerede former for uddannelser, hovedsageligt som en del af den professionelle lærerudvikling.

Fakultetet åbnes også for undervisende udenlandske studerende, der kan tilmelde sig uddannelser på engelsk. Fakultetet deltager i det internationale Erasmus Mundus-program med det formål at lette mobiliteten af ​​studerende og lærere.

BA- og MA -uddannelser

I 2006 vedtog fakultetet ECTS -kreditsystemet, som er anerkendt i alle EU -lande og derved muliggør lettere studiemobilitet inden for EU.

Eleven på Det Uddannelsesfakultet studerer typisk en kombination af to fag.

Bacheloruddannelser

Det 3-årige BA-uddannelse sigter mod at give de studerende væsentlig viden i de to valgte fag, men det udgør ikke en undervisningsgrad-BA-kandidaterne er ikke officielt kvalificerede til at undervise. Derfor er strukturen af obligatoriske og valgfrie kurser, der tilbydes inden for programmet, skræddersyet på en måde, der opbygger den faglige ekspertise i de valgte emner frem for elevernes uddannelsesmæssige færdigheder og undervisningskompetencer. BA -pensum indeholder derfor kun få kurser i pædagogiske og psykologiske discipliner. Pensum indeholder imidlertid også en obligatorisk motiverende undervisningspraksis, som skal hjælpe de studerende med at beslutte, om de vil fortsætte i det opfølgende MA-studie for at opnå en lærereksamen.

Masteruddannelser

Kandidaterne på det 2-årige opfølgende MA-program vil have erhvervet betydelig ekspertise inden for det faglige område, der er omfattet af de to kernefag efter eget valg, og ud over dette vil de også have udviklet deres pædagogiske, psykologiske og didaktiske kompetencer, afgørende for ethvert læreryrke. Bortset fra obligatoriske og valgfrie kurser, der søger at størkne de studerendes faglige ekspertise, indeholder MA-pensummet også specifikt skræddersyede didaktiske kurser og en fuldgyldig elevundervisningspraksis, som alle er integreret i et organisk og sammenkoblet system. Kandidaten fra det opfølgende MA-studie er fuldt kvalificeret til at undervise på højere folkeskoler og gymnasier.

Historie

Uddannelsesfakultetet ved Charles University i Prag blev grundlagt i november 1946, baseret på et af de første præsidentdekret, der skulle vedtages efter genoprettelsen af den uafhængige stat Tjekkoslovakiet, og også på den nyligt vedtagne lov, der søgte at etablere uddannelsesfakulteter på alle datidens universiteter. Dette var kulminationen på en varig indsats for at sikre en omfattende universitetsuddannelse for lærere på alle niveauer, både primære og sekundære. Uddannelsesfakultetet ved Charles University blev officielt åbnet den 15. november 1946 i Rudolfinum i Prag (The Artists House), og den festlige lancering blev overværet af den tjekkiske præsident, Dr. Edvard Beneš.

Imidlertid lykkedes det i 1953 skolereformen at afmontere alle tjekkiske uddannelsesfakulteter. Den nyetablerede institution til uddannelse af lærerne i almene fag blev kaldt Det pædagogiske universitet - Pædagogikkets højere skole.

Endnu en reform af det tjekkiske uddannelsessystem (gennemført i 1959) fødte pædagogiske institutter i Prag og Brandýs nad Labem, der var designet til at uddanne folkelærere, mens fremtidige gymnasielærere skulle studere deres kernefag på forskellige universitetsfakulteter, som det var tilfældet før 1946. De tjekkiske uddannelsesfakulteter blev først genetableret i 1964. Det er værd at nævne, at gymnasielærere i kunst, musik og fysisk uddannelse oprindeligt blev uddannet på andre respektive Charles University-fakulteter, mens de også deltog i nogle pædagogiske og psykologiske kurser på Det Uddannelsesfakultet.

I midten af 1970'erne blev foreningen og sammenlægningen af uddannelsesnetværker for folkeskolelærere og gymnasielærere og forlængelsen af den respektive studielængde op til 5 år. Det var temmelig ulykkelige tider, da mange afdelinger blev demonteret eller tilføjet til forskellige andre universitetsfakulteter.

I løbet af de 50 år af fakultetets eksistens har en række bemærkelsesværdige eksperter på forskellige områder undervist i dets rækker, såsom Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy og F. Vodička, for blot at nævne nogle få.

Placeringer

  • Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4 , 116 39, Prague

Spørgsmål